
Branża MICE na Mazowszu powraca do gry
Odrodzenie branży MICE, które obserwujemy mimo różnych trudności, jest bardzo ważne dla lokalnej gospodarki i utrzymania miejsc pracy, ale przede wszystkim dla zapewnienia stabilności sektora turystycznego na Mazowszu - podkreśla Izabela Stelmańska, prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (MROT) oraz zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Na początek mam z pozoru bardzo proste, ale właściwie podstawowe pytanie – dlaczego właśnie Mazowsze? Czym region przyciąga? Co stanowi o jego konkurencyjności, biorąc pod uwagę ofertę skierowaną do branży MICE?
Mazowsze ma największy w kraju potencjał gospodarczy, wysokie tempo rozwoju i największe nakłady na działalność w obszarze badań i rozwoju, wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą, najlepsze centra naukowe i ośrodki akademickie. Aglomeracja warszawska odgrywa dominującą rolę społeczną, gospodarczą i kulturalną w Polsce.
Dysponując dwoma portami lotniczymi w Warszawie i Modlinie pełni funkcję ważnego dla Europy węzła komunikacyjnego, dzięki czemu jest łatwo i szybko dostępna. Atutami Mazowsze są także miejsca unikatowe w skali światowej jak Żelazowa Wola, Kampinoski Park Narodowy – wpisany na listę UNESCO, Twierdza Modlin, Wisła – ostania dzika rzeka przepływająca przez europejską stolicę oraz kultura, folklor i kuchnia stanowiące swoisty tygiel wschodu i zachodu. Przyciąga też Warszawa, gdzie aktualnie buduje się najwięcej wieżowców w Europie, a jej atrakcyjność wynika z połączenia tradycji i nowoczesności.
Mazowsze to region ogromnie zróżnicowany, ale czy można zauważyć jego specjalizację pod względem odbywających się tam wydarzeń?
Każdy, po prostu każdy event z powodzeniem może zostać zorganizowany na Mazowszu. Zarówno patrząc od strony profesjonalnych organizatorów wydarzeń, biur podróży, agencji incentive, meeting planerów jak i poprzez charakter obiektów – od miejsc kameralnych i butikowych, poprzez nowoczesne hotele w Warszawie, duże kompleksy hotelowo-konferencyjne poza aglomeracją aż po centra sportowe i wystawiennicze. Nie sposób też nie zauważyć, że wobec kryzysu wojennego w Ukrainie Warszawa stała się europejskim centrum spotkań przedstawicieli rządów i organizacji, które wspólnie dyskutują i organizują pomoc dla Ukrainy. To duże wyzwanie dla branży, ale również szansa na zaprezentowanie zagranicznym gościom potencjału Mazowsza i Warszawy oraz naszej polskiej gościnności. W przyszłości to z pewnością zaprocentuje.
Jakie znaczenie ma branża MICE dla gospodarki i promocji Mazowsza? Na jaką pomoc z Państwa strony mogą liczyć organizatorzy wydarzeń?
Odrodzenie branży MICE, które mimo różnych trudności jednak obserwujemy, jest bardzo ważne dla lokalnej gospodarki i utrzymania miejsc pracy, ale przede wszystkim dla zapewnienia stabilności sektora turystycznego na Mazowszu. Dobrą wiadomością jest fakt, że zapotrzebowanie na bezpośrednie spotkania i wyjazdy biznesowe rośnie. W porównaniu do 2020 roku widoczny jest wzrost liczby wydarzeń. Straty z poprzednich lat znacząco odrobiła Warszawa, gdzie potencjał przemysłu spotkań jest najwyższy w kraju.
W latach 2018-2019, MROT działając wspólnie z Samorządem Województwa rozpoczęła przygotowania do powołania Mazovian Convention Bureau. Nie bez znaczenia była współpraca z Warszawską Organizacja Turystyczną, która prowadzi najsilniejsze w Polsce convention bureau. Przed pandemią i przed wojną w Ukrainie wiele zapytań kierowanych do Warszawy zawierało też pytania o szerszą ofertę regionu. Mazowsze w tym układzie stanowi naturalne uzupełnienie oferty Warszawy, a z czasem może opracować własne, samodzielne oferty. Organizatorzy kongresów, konferencji i wydarzeń zawsze mogą liczyć na pomoc MROT w znalezieniu ciekawych destynacji oraz podpowiedzi, gdzie warto zlokalizować imprezę.
Czym chcą Państwo zaskoczyć branżę MICE w tym roku? Jakich nowości mogą się spodziewać turyści odwiedzający Mazowsze?
Pandemia nieco spowolniła wejście na rynek nowych inwestycji, ale przedsięwzięcia powsoli powracają do gry. Na Mazowszu mamy wiele atrakcji, które wzbogacają ofertę MICE, jak m.in. największy w Europie kompleks krytych basenów i zjeżdżalni Suntago Park of Poland, do niedawna najgłębszy na świecie basen nurkowy (45,4 m) przeznaczony do freedivingu – Deepspot w Mszczonowie, czy świetna infrastruktura rejsów po Wiśle, również replikami starych statków jak Dar Mazowsza.
Warto wspomnieć także o pięknych okolicach Jeziora Zegrzyńskiego, które są prawdopodobnie największą pozamiejską bazą hotelowo-konferencyjną w Polsce, a także obiektach łączących historię i tradycję z nowoczesnością jak Hotel Skansen w Sierpcu, Pałac i Folwark Łochów czy Pałac Odrowążów w Chlewiskach czy też o oddanym w ubiegłym roku Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” mieszczącym się w historycznej siedzibie Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego.
Poza tym Mazowsze wpisuje się w światowe trendy turystyki zrównoważonej. Coraz większą popularność zyskują postawy proekologiczne. Stają się nowym stylem życia. Rozwój tych trendów jest nieunikniony z kilku powodów: zmiany gospodarki energetycznej, zmian klimatycznych, zmian geopolitycznych i zmian naszej wiedzy i świadomości. Podejmowane są liczne inicjatywy mające ograniczyć wpływ turystyki na ekosystem: powstają eko-hotele, ośrodki slow life, wegetariańskie i wegańskie menu, liczymy ślad węglowy, jaki zostawiamy po sobie przemieszczając się. Tego coraz częściej oczekują klienci biznesowi.