CONVENE napędzają litewski MICE

Nie romantyczne wzloty i upadki, ale pozytywistyczna praca u podstaw  – taką strategiĘ przyjęły targi CONVENE. Jakie efekty daje jej realizacja?

Mimo kilku prób nie udało się do tej pory w Polsce zorganizować targów MICE z prawdziwego zdarzenia. Szkoda, gdyż tego typu wydarzenia przynoszą duże profity destynacjom, w których goszczą. O konkretne korzyści zapytaliśmy przedstawicieli litewskiego przemysłu spotkań. Nieprzypadkowo – u naszych sąsiadów od pięciu lat odbywają się  targi CONVENE.  Celem imprezy jest popularyzacja oferty MICE krajów bałtyckich a mówiąc szerzej – całego regionu północno-wschodniej Europy (wystawiają się tam też firmy ze Skandynawii, Białorusi, Rosji, a także coraz więcej – z Polski). Nie da się jednak ukryć, że CONVENE przede wszystkim przyczyniają się do promocji Litwy i jej stolicy, która od samego początku jest ich gospodarzem. Za przygotowanie targów odpowiada zresztą Vilnius Convention Bureau. Co zrozumiałe, w interesie biura leży głównie promocja Wilna i Litwy. Umieszczenie tego kierunku na mapie MICE to nadrzędny cel przyświecający organizatorom.  

Uzbroić się  w cierpliwość
Najbardziej mierzalnym dowodem skuteczności targów jest oczywiście ich bezpośrednie przełożenie na konkretne zlecenia pozyskane przez wystawców. Z tym bywa różnie. – Docierają do nas sygnały, że takie realizacje mają miejsce – i to nie tylko w Wilnie, ale także w innych litewskich miastach. Warto jednak pamiętać, że jesteśmy nastawieni raczej na długoterminowe korzyści. Nawet po pięciu latach organizowania targów ich efekt nie jest jeszcze piorunujący, potrzebujemy więcej czasu – mówi Jolanta Beniulien?, dyrektor Vilnius Convention Bureau.  Miejscowi hotelarze przyznają również, że niejednokrotnie nie da się ocenić, które zlecenia są konsekwencją ich udziału w targach, które spowodowane są ogólnym wpływem, jaki impreza ma na promocję destynacji, które zaś wynikają z zupełnie innych, obiektywnych czynników. – Biznes hotelowy opiera się na kontaktach. CONVENE bardzo sprzyjają ich nawiązywaniu. To jedna z największych zalet tej imprezy. Inną kwestią jest to, w jaki sposób te wszystkie działania przekładają się na zapytania ofertowe. Na pewno jest lepiej niż było, ale do ideału wciąż daleko. Potrzeba czasu, nie ma co nastawiać się na natychmiastowy efekt – przyznaje Kristina Viskontaite, sales & marketing director w Comfort Hotel LT Rock ‘n’ Roll Vilnius.  

Wartości wizerunkowe
Rzeczywiście, aby Wilno i Litwa mogły przyciągać więcej imprez MICE w pierwszej kolejności należy te miejsca wypromować. Muszą one zaistnieć w świadomości zleceniodawców i jawić się im jako ciekawe kierunki. To kolejny cel, jaki stawia przed sobą CONVENE. Jeszcze kilka lat temu, jak przyznaje większość litewskich wystawców, mało kto kojarzył ich kraj jako atrakcyjne miejsce dla MICE. Teraz się to zmienia. – Cieszymy się, że ludzie zaczynają dostrzegać Litwę i Wilno jako kierunek, w którym można zorganizować imprezy firmowe. Około 50 proc. europejskich hosted buyersów każdego roku uczestniczących w CONVENE odwiedza Litwę po raz pierwszy w życiu. To osoby, które dopiero chcą umieścić nasz kraj w swoich ofertach – mówi Albert Zinevičz, sales manager w hotelu Vilnius Grand Resort.  Część z nich szuka podstawowych informacji na temat bezpieczeństwa, dojazdu etc., część ma już bardziej sprecyzowane oczekiwania. Bez względu na to, sam fakt, że do Wilna przyjeżdża tak wielu zagranicznych przedstawicieli przemysłu spotkań dobrze służy całemu miastu. W ciągu pięciu lat bardzo wzrosła też rozpoznawalność CONVENE. Kilka udanych edycji sprawiło, że ich marka jest już dobrze znana na Starym Kontynencie. – Często wystarczą nawet same kolory – przełamany róż i zieleń – które od razu przywołują na myśl CONVENE. To sukces wizerunkowy, przekładający się automatycznie na promocję Wilna i całej Litwy. Udało nam się w końcu zaistnieć – znajomość naszego kraju na rynkach Europy Zachodniej systematycznie rośnie. Ludzie zaczynają kojarzyć Litwę, a dzięki targom wiedzą, że potrafimy zorganizować dobre imprezy. To skutkuje większym zaufaniem zleceniodawców – mówi Jolanta Beniulien?. Poza tym CONVENE to nie tylko spotkania w hali targowej w Wilnie, ale także wyjazdy post tourowe. – Dzięki temu, przynajmniej część zaproszonych gości, ma szansę poznać inne rejony Litwy. Odwiedzają nas różne grupy – zarówno konferencyjne, jak i incentive. Każdego roku ich liczba wzrasta. Myślę, że CONVENE ma na to niemały wpływ, chociaż oczywiście promujemy się także na wielu innych imprezach – mówi Mindaugas Surblys, manager w Palanga Tourism Information Centre.

Więcej w marcowym numerze THINK MICE.

ZAMÓW PRENUMERATĘ