
Stolica Chorwacji nie ma sobie równych
O zaletach Zagrzebia oraz sposobach na skuteczną promocję tego miasta z Agnieszką Puszczewicz, dyrektor Przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce rozmawia Michał Kalarus.
Jakie podejmują Państwo działania w celu popularyzacji Zagrzebia i Chorwacji jako atrakcyjnych destynacji dla gości MICE?
Chorwacja jest europejskim rogiem obfitości, jeśli chodzi o atrakcje turystyczne, a mimo to dla gości MICE z Polski – nieodkrytą jak dotąd destynacją. Uważamy, że potencjał tam jest ogromny, co najlepiej obrazuje fakt, że zarówno sektor publiczny, jak i prywatny z Europy i świata wybiera Zagrzeb jako miejsce organizacji swoich wydarzeń. Przykładowo, w lutym tego roku miasto gościło ósmą edycję MCE Central & Eastern Europe – imprezy mającej na celu umożliwienie nawiązania kontaktów biznesowych pomiędzy organizatorami i dostawcami usług MICE z naszego regionu, a korporacyjnymi i stowarzyszeniowymi meeting plannerami. Przedstawicielstwo Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce rozpoczęło w ostatnim roku intensywne prace nad stworzeniem podwalin pod współpracę z branżą MICE. Chcemy pokazać Chorwację jako intrygujące miejsce, oferujące liczne atrakcje, które od Polski dzieli zaledwie półtorej godziny lotu. Jeśli dodamy do tego codzienne, bezpośrednie loty realizowane przez PLL LOT LOT z Warszawy do Zagrzebia, mamy kolejny świetny argument przemawiający za wyborem właśnie tej destynacji.
Co stolica Chorwacji jest w stanie zaoferować turystom biznesowym? Jakie są największe atuty tego miasta?
Główny atut Zagrzebia to fakt, że miasto jest nie tylko piękne i bogate historycznie, ale także spójne urbanistycznie. Dzięki temu wszędzie jest blisko, również na lotnisko. Tamtejsze hotele oferują usługi na światowym poziomie. Co więcej, właściwie wszystkie znajdują się w ścisłym centrum. Nie brakuje też oryginalnych miejsc na konferencje i duże spotkania biznesowe. Poza tym w mieście cały czas coś się dzieje. W szczególny sposób dba o to Wspólnota Turystyczna miasta Zagrzebia – organizując liczne festiwale, czy najlepszy jarmark bożonarodzeniowy w Europie (w opinii European Best Destinations). Stolica Chorwacji słynie z tego, że jest tam jednocześnie i profesjonalnie, i „na luzie”. Dobra zabawa i wyjątkowa atmosfera zawsze idą w parze z bardzo dobrze wykonaną pracą.
Które destynacje mogą stanowić dla Zagrzebia konkurencję, jeżeli chodzi o przyciąganie turystów biznesowych i imprez MICE?
Zagrzeb nie musi z nikim konkurować, gdyż sam w sobie jest unikatowy. Nie tylko samo miasto, ale i najbliższa okolica oferują ogromną liczbę atrakcji, które można zaproponować gościom biznesowym. Przykładowo, grupy mogą odwiedzić Park Narodowy Jeziora Plitwickie i poszukać w nim śladów Winnetou albo pojechać do regionu Zagorje, żeby polatać balonem. Warto też wybrać się na kurs gotowania miejscowych potraw lub wygrzać się w gorących źródłach. Ze względu na bezpośrednie połączenia lotnicze z Warszawy ciekawą alternatywę dla Zagrzebia może stanowić też Dubrownik, dostępny dzięki przewoźnikowi PLL LOT przez cały rok.
Jak dużą część, w stosunku do wszystkich turystów z Polski odwiedzających Zagrzeb, stanowią klienci biznesowi?
Obecnie zdecydowaną większość gości z naszego kraju, którzy decydują się przyjechać do Zagrzebia, stanowią turyści indywidualni. Dla branży MICE to w dalszym ciągu zupełnie nowy kierunek. Uważam, że tylko rzetelna informacja oraz przedstawianie potencjału tej destynacji są w stanie odwrócić ten trend. Jedną z form promocji są przygotowywane przez nas warsztaty b2b z udziałem polskich i chorwackich firm. Najbliższy, poświęcony turystyce luksusowej i żeglarskiej, zaplanowany jest na 14 listopada, kolejny, skierowany już bezpośrednio do branży MICE, odbędzie się na początku przyszłego roku. Oba w Warszawie.
Rozumiem, że jako Przedstawicielstwo Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce współpracują Państwo z Zagreb Tourist Board & Convention Bureau?
Oczywiście. To bardzo dobra kooperacja. Pomagamy sobie wzajemnie, razem pracujemy nad stworzeniem podstaw do współpracy polską branżą MICE. W tych działaniach wspiera nas także nowo utworzony dział MICE w Centrali Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej.
Czy po dużym sukcesie Chorwacji w tegorocznych Mistrzostwach Świata w Rosji zaobserwowali Państwo zwiększone zainteresowanie wizytami w tym kraju?
Drużyna odniosła historyczny sukces, a zwiększone zainteresowanie mediów i kibiców już przynosi Chorwatom konkretne owoce. W bardzo krótkim czasie cały świat usłyszał o Chorwacji – małym państwie z wielkimi ambicjami. W 2017 r. pojawił się spot „Ambasadorzy Chorwackiej Turystyki”, do którego zaangażowano chorwackich sportowców. Promuje on Chorwację na całym świecie, a w kwietniu tego roku w Stanach Zjednoczonych klip otrzymał nawet prestiżowa nagrodę Travel Video Awards za najlepszy film reklamowy organizacji turystycznej. Specjalną wersję tego spotu, stworzoną w ramach kampanii „Croatia Full of Excellent Players”, z udziałem piłkarzy chorwackiej reprezentacji, obejrzało w ciągu kilku dni poprzedzających finał ponad 2,5 mln ludzi! Dlatego już dzisiaj możemy mówić o wielkich wizerunkowych korzyściach sukcesu narodowej drużyny. Jesteśmy pewni, że to zainteresowanie przyczyni się do realnego wzrostu liczby osób, które będą chciały odwiedzić Chorwację w najbliższym czasie. Z branżą MICE będzie podobnie, szczególnie jeśli zaoferujemy programy tematyczne związane ze zwycięską drużyną Vatrenih (nazwa używana do określenia narodowej reprezentacji Chorwacji w piłce nożnej – red.).