
Polska Izba Turystyki: nowa ustawa zwiększa bezpieczeństwo klientów
- przez Think MICE
Objęcie regulacją podmiotów, których dotąd nie obowiązywała ustawa o usługach turystycznych – to jedna z najważniejszych zmian, jakie wprowadza nowa ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. O tym, co to oznacza dla klientów mówił Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez PIT.
Ustawa wchodzi w życie 1 lipca br. Przypomnijmy, że stanowi ona wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2302 z dnia 25 listopada 2017 r. Wprowadzenie nowych przepisów jest reakcją na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku turystycznym, jakimi są m.in.: poszerzanie się kanałów dystrybucji, dostosowywanie ofert do indywidualnych potrzeb podróżnych czy możliwość łączenia przez podróżnych różnych usług turystycznych.
Podczas konferencji Paweł Niewiadomski podkreślał, że turystyka to w tej chwili jedyna branża usługowa, która w takim stopniu chroni prawa konsumenta. – Dzięki wprowadzeniu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i nowej ustawie klienci mają 100-procentowe zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności biura podróży. Klient powinien jednak przed zakupem wakacji sprawdzić, czy wybiera organizatora działającego legalnie, bo tylko taki wybór zapewni mu pełne bezpieczeństwo finansowe – powiedział. – Cieszy też fakt, że coraz więcej polskich turystów wybiera biuro podróży jako organizatora wypoczynku. Świetne wyniki branży za zeszły rok, jak i dane rezerwacji na lato 2018 pokazują, że czeka nas kolejny boom turystyczny, z którego korzystać będą polscy turyści, ale i organizujące ich wypoczynek biura podróży – dodaje prezes PIT.
Wśród zmian, jakie wprowadza ustawa mogących mieć szczególne znaczenie dla klientów PIT wymienia: nowe zasady realizacji przez organizatora turystyki obowiązku informacyjnego wobec podróżnych przed zawarciem umowy; usprawnienie systemu zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności organizatora oraz procesu likwidacji skutków niewypłacalności; fakt, że niektóre imprezy turystyczne zostały wyłączone spod zakresu stosowania ustawy, czyli nie podlegają ochronie; w razie niezgodności w realizacji umowy, ustawa wydłuża z dwóch lat do trzech okres przedawnienia roszczeń oraz wprowadza mechanizm rozwiązywania sporów polubownie.
Istotną zmianą, na którą wskazuje PIT jest też objęcie regulacją podmiotów, których dotąd nie obowiązywała ustawa o usługach turystycznych. – Od wejścia w życie nowej ustawy przepisami objęci będą wszyscy, którzy organizują imprezy turystyczne lub ułatwiają nabycie powiązanych usług turystycznych (z pewnymi wyłączeniami). Oznacza to zwiększoną ochronę turystów wyjeżdżających na wakacje z biurami podróży – podkreśla Izba.
Oczywiście ta nowość ma swoją drugą stronę medalu, odczuwalną również dla branży MICE – w świetle nowych regulacji wiele naszych firm powinno zarejestrować się jako podmioty organizujące wyjazdy turystyczne. Więcej na ten temat będzie można się dowiedzieć w czasie szkolenia organizowanego przez THINK MICE i Ministerstwo Sportu i Turystyki. Więcej: http://www.thinkmice.pl/component/content/article/18-home/slider/858-uwaga-szkolenie?Itemid=101
Podczas konferencji PIT mówiono również o informatorze dotyczącym wymogów zdrowotnych i warunków sanitarnych w różnych regionach świata, który Izba udostępni turystom i biurom podróży. To efekt współpracy PIT z G-Pharma Consulting, która jest organizatorem kampanii „Medycyna na Krańcach Świata”. Dr Sebastian Kołodziej, członek zarządu G-Pharma Consulting podczas konferencji PIT mówił o kolejnej odsłonie tej kampanii (jej celem jest edukacja zdrowotna turystów – zarówno tych początkujących, jak i zaawansowanych globtroterów). W ramach kampanii można zdobyć informacje o występujących zagrożeniach, zasięgnąć porady ekspertów w sprawie zalecanych leków i preparatów, dowiedzieć się, jak zapobiegać chorobom występującym w różnych rejonach świata.
Pierwszy etap kampanii skierowany był przede wszystkim do blogerów i podróżników, kolejny – który rozpocznie się na jesieni tego roku ma objąć swoim zasięgiem biura podróży. W jego ramach planowane są szkolenia, spotkania informacyjne, które mają dostarczyć pracownikom biur wiedzy o zagrożeniach zdrowotnych, ale i sposobach przygotowania się do wyjazdu, szczególnie w bardziej egzotyczne zakątki świata.
Konferencja prasowa PIT odbyła się 16 maja br. w Golden Floor Plaza w Warszawie.
kos