Nowa ustawa o imprezach turystycznych na drugim THINK MICE Mashup Meetings
- przez Think MICE
„Nowa ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz jej wpływ na branżę MICE” - to hasło drugiego spotkania z cyklu THINK MICE Mashup Meetings zorganizowanego przez naszą redakcję.
W wydarzeniu, które odbyło się dziś (wtorek, 21 listopada br.) w Hotelu Bristol w Warszawie, uczestniczyli zarówno przedstawiciele firm i organizacji tworzących naszą branżę, jak i reprezentanci instytucji, które: tworzyły ustawę oraz będą zaangażowane w jej wdrażanie.
W drugim THINK MICE Mashup Meetings wzięli udział:
- dr Dominik Borek, Departament Turystyki, Ministerstwo Sportu i Turystyki;
- Renata Mentlewicz, dyrektor Biura Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;
- Katarzyna Korycka-Fuhrmann, główny specjalista w Biurze Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;
- Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego;
- Agnieszka Spychalska, kierownik Wydziału Turystyki Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego;
- Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki;
- Aleksandra Kowalczyk, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń, dyrektor Biura Ubezpieczeń Turystycznych w Signal Iduna;
- Norbert Jeziolowicz, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych Związku Banków Polskich;
- Cezary Wilemajtys, general manager United Partners, członek zarządu SOiT, przewodniczący-elekt Rady Dyrektorów stowarzyszenia SITE Poland;
- Agnieszka Lewandowska, wiceprezes Incentive Care, wiceprezes zarządu SOiT;
- Sebastian Oprządek, prezes zarządu El Padre, prezes Klubu Agencji Eventowych przy SAR;
- Dominika Beliniak, business development director, Agencja Allegro;
- Joanna Pietrzyk, również reprezentująca Agencję Allegro;
- Katarzyna Cioch, dyrektor zarządzająca Polskiego Towarzystwa Chirurgii Naczyniowej;
- Agnieszka Majkowska, dyrektor ds. rozwoju i wsparcia sprzedaży Prudential Polska;
- Renata Taberska, marketing manager TUiR Warta;
- Łukasz Martyka, PLL LOT.
Przypomnijmy, że nowa ustawa wprowadza do polskiego porządku prawnego przepisy unijnej dyrektywy z 2015 r., której zadaniem jest dostosowanie unijnego prawa do zmieniających się warunków funkcjonowania branży turystycznej. Jej efektem będzie także ujednolicenie prawa regulującego działalność tej branży na terenie całej UE.
Projekt przygotowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki w tej chwili znajduje się na końcowym etapie prac w Parlamencie (w tym tygodniu Sejm najprawdopodobniej zajmie się poprawkami zaproponowanymi przez Senat). Do końca tego roku dokument powinien zostać uchwalony, wejdzie w życie 1 lipca 2018 r.
Zapisy, które z punktu widzenia branży MICE mogą mieć największe znaczenie dotyczą np. wyłączeń z ustawy (a mówiąc dokładnie – tego, jak należy rozumieć podróż służbową oraz umowę generalną). Istotną zmianą dla naszej branży może być rozszerzenie katalogu podmiotów objętych przepisami regulującymi działalność branży. – Dyrektywa (a co za tym idzie, również polska ustawa – red.) nie ma charakteru podmiotowego, ma charakter przedmiotowy, tzn. regulujemy kwestię prowadzonej działalności. Jeżeli konkretny podmiot (niezależnie od tego, czy będzie to agencja eventowa, czy organizacja pożytku publicznego lub związek sportowy) będzie prowadził działalność w zakresie imprez turystycznych bądź ułatwienia nabywania powiązanych imprez turystycznych (definicje tych dwóch rodzajów działalności są zawarte ustawie), wejdzie nam w zakres projektu ustawy, a co za tym idzie, będzie podlegał obowiązkom, które w tym projekcie są wyrażone – powiedział dr Dominik Borek z Departamentu Turystyki MSiT.
Więcej informacji na temat przebiegu naszego spotkania już wkrótce na www.thinkmice.pl, zaś pełna relacja – w grudniowym wydaniu THINK MICE.
Partnerami drugiego THINK MICE Mashup Meetings byli: PLL LOT, RejsClub.pl oraz Bristol, a Luxury Collection Hotel w Warszawie.
redakcja