
Nowe stowarzyszenie branżowe oficjalnie rozpoczyna działalność
- przez Think MICE
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych (ESPT) z siedzibą w Warszawie oficjalnie rozpoczęło działalność i uzyskało 17 kwietnia wpis do KRS, stając się nowym forum współpracy, rzecznictwa i rozwoju dla przedsiębiorców z sektora turystycznego.
Organizacja skupia przedstawicieli szerokiego spektrum branży – od organizatorów turystyki i agentów, przez firmy MICE, gestorów bazy noclegowej, firmy DMC, atrakcje turystyczne, pilotów i przewodników, po dostawców technologii dla turystyki.
Jak mówią przedstawiciele ESPT, organizacja powstała z potrzeby stworzenia silnej, merytorycznej reprezentacji przedsiębiorców turystycznych, która będzie aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu polityki turystycznej w Polsce i Unii Europejskiej.
Główne cele organizacji to: reprezentowanie interesów członków wobec administracji publicznej i instytucji unijnych, wspieranie rozwoju przedsiębiorstw turystycznych poprzez szkolenia, doradztwo i wymianę doświadczeń, inicjowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących branży turystycznej, promowanie wysokich standardów usług turystycznych i etyki zawodowej, a także współpraca z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi w celu wymiany wiedzy i najlepszych praktyk.
ESPT planuje szereg działań mających na celu wsparcie i rozwój branży turystycznej, w tym: organizację konferencji, seminariów i warsztatów dla przedsiębiorców turystycznych, tworzenie platformy wymiany informacji i doświadczeń między członkami, publikację raportów i analiz dotyczących rynku turystycznego czy prowadzenie kampanii promujących legalną i bezpieczną turystykę.
ESPT opracowało własny Kodeks Dobrych Praktyk, który jest drogowskazem etycznego i odpowiedzialnego prowadzenia działalności turystycznej. Kodeks ten ma nie tylko integrować branżę wokół wspólnych wartości, ale stanowić też podstawę budowania zaufania między przedsiębiorcami a klientami – zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi.
Chociaż formalny wpis ESPT do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) nastąpił po trzech miesiącach od złożenia wniosku, organizacja w tym czasie nie pozostawała bezczynna. Okres ten został wykorzystany na stworzenie fundamentów do dalszej działalności i reprezentowania interesów branży turystycznej i członków oczekujących na oficjalne przystąpienie do ESPT. Równolegle organizacja angażowała się w proces legislacyjny – komentując bieżące wydarzenia na rynku turystycznym i przedstawiając opinie do projektów zmian przepisów.
ESPT zdecydowało się na rezygnację z pobierania składek członkowskich w pierwszym roku działalności. Decyzja ta ma na celu umożliwienie przedsiębiorcom oceny wartości dodanej i sprawdzenia realnej wartość organizacji.
Na czele ESPT stoi Łukasz M. Mikosz – prawnik, przedsiębiorca, nauczyciel akademicki, wieloletni praktyk branży turystycznej i społecznik. Jego zawodowa droga rozpoczęła się od przygody w pracy jako rezydent, by następnie przejść przez wszystkie szczeble turystyki zorganizowanej – od sprzedaży, przez marketing, aż po zarządzanie touroperatorem. Działa aktywnie w środowiskach branżowych, opiniuje akty prawne, prowadzi szkolenia i inicjuje działania na rzecz profesjonalizacji rynku. Zaangażowany jest także w działalność charytatywną organizując od lat akcje wsparcia dzieci z domów dziecka.
Wiceprezeska zarządu to Agnieszka Szymańska – ekspertka w dziedzinie turystyki z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży. Od lat związana jest z sektorem turystyki wyjazdowej, ale także obsługą grup zagranicznych odwiedzających Polskę. Jako właścicielka biura turystycznego BonaVia rozumie wyzwania codziennej pracy touroperatora.
Kolejny wiceprezes Zarządu to Robert Świątek – przedsiębiorca, organizator turystyki, hotelarz i inwestor w branży turystycznej. Od trzydziestu lat prowadzi działalność w sektorze obiektów noclegowych oraz turystyki aktywnej. Od kilkudziesięciu lat prowadzi działalność jako DUO Travel z siedzibą w Boguszowie Gorcach.
Źródło: materiały prasowe, oprac. IK