Fot. Materiały prasowe

ibis opublikował raport o podróżach

przez Think MICE

Blisko jedna trzecia turystów (31 proc.) planuje więcej podróży w 2025 roku, a ponad jedna piąta (22 proc.) jest gotowa zwiększyć budżet na wyjazdy – wynika z najnowszego raportu ibis. Podróżni, zwłaszcza przedstawiciele Gen Z, chętniej rezerwują wakacje w miejscach popularnych w mediach społecznościowych lub rekomendowanych przez influencerów. Jednym z głównych powodów wyboru destynacji są konkretne wydarzenia kulturalne lub sportowe – taki czynnik wskazało 34 proc. badanych.

Raport ibis podkreśla rosnące znaczenie podróży opartych na doświadczeniach, które stają się kluczowym trendem w branży turystycznej. Ponad połowa ankietowanych (58 proc.) uważa, że są one ważniejsze niż szeroko rozumiane dobra materialne, a 72 proc. woli zatrzymać się w bardziej przystępnym cenowo hotelu i wypełnić swoje dni atrakcjami w wybranej destynacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o koncerty, odkrywanie lokalnych perełek turystycznych czy wizyty w miejscach znanych z filmów i seriali – podróżni coraz częściej wybierają doświadczenia dopasowane do ich stylu życia i zainteresowań.

Jedna czwarta badanych zgadza się, że „zarezerwowałaby wakacje do miejsc, które widziała w social mediach”, co jest szczególnie widoczne wśród Zetek i Millenialsów (39 proc. wskazuje na tę zależność). Co więcej, wielu podróżnych wybiera kierunki inspirowane rekomendacjami influencerów lub treściami z mediów społecznościowych – a 28 proc. badanych przyznało, że takie podróże przewyższyły ich oczekiwania. Podobnie jak wcześniej, trend ten znacznie częściej dostrzegają przedstawiciele Gen Z i Millenialsi – 44 proc. ankietowanych.

We współpracy z ekspertami ds. trendów podróżniczych z Globetrender oraz na podstawie raportu „Go Get It: How Gen Z/Y Will Travel in 2025” (badanie objęło 9 tys. respondentów z ośmiu krajów: USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Francji, Niemiec, Brazylii, Chin i Indii) ibis wyselekcjonował najbardziej ekscytujące wydarzenia na całym świecie – festiwale, imprezy sportowe i kulturalne, które mogą stać się inspiracją do odkrywania nowych miejsc. Na liście znalazły się m.in. mistrzostwa tenisowe Dubai Duty Free, karnawał w Rio de Janeiro, festiwal wina w Bordeaux, Primavera Sound w Porto, Food Zurich 2025, Oktoberfest w Monachium, Sziget Festival, Lollapalooza Berlin, trasa „Live ‘25” zespołu Oasis, Puchar Świata w Rugby Kobiet 2025 czy Mistrzostwa Świata w Lekkoatletyce w Tokio.

Źródło: materiały prasowe, oprac. IK