IBTM World po raz 20. w Barcelonie
- przez Think MICE
10 proc. wzrost liczby zwiedzających, 23 proc. więcej hosted buyersów i prawie 2,5 tys. wystawców. Tak w liczbach prezentowały się targi IBTM World, które w dniach 19-21 listopada gościły w Barcelonie. Jakie opinie tegoroczna impreza zebrała wśród uczestników?
Oficjalne statystyki udostępnione przez organizatorów IBTM World pokazały, że tegoroczne targi były zauważalnie większe niż rok temu. 7,2 tys. zwiedzających, ponad 2,5 tys. hosted buyersów (w tym ponad 120 z Polski) i podobna liczba wystawców (w tym ok. stu zupełnie nowych) przełożyło się na 73 tys. spotkań biznesowych (wzrost o 19 proc.).
– Co roku obecność tak wielu profesjonalistów świata MICE w Barcelonie to najlepszy dowód na to, że ludzie, aby osiągnąć sukces, potrzebują po prostu… innych ludzi. Bez znaczenia czy mówimy o korporacyjnych i stowarzyszeniowych planistach, event managerach lub dostawcach najnowszych technologii – wszyscy pracujemy zespołowo. W tym właśnie tkwi sedno branży spotkań – mówiła Claudia Hall, dyrektorka IBTM World.
People. Power. Potential
To podejście oddawał temat przewodni tegorocznych targów, czyli hasło „People. Power. Potential” („Ludzie. Moc. Potencjał”). Ich program edukacyjny rzeczywiście w dużym stopniu koncentrował się na ukazaniu kluczowej roli ludzi w osiąganiu branżowych sukcesów. Nie zabrakło wykładów, prelekcji i warsztatów uczących jak projektować spotkania, ale i działania marketingowe, powiązane z unikalnymi doświadczeniami (wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele tak znanych marek jak m.in. Amazon, TikTok i Canva). Tematyka części merytorycznej obejmowała przede wszystkim zagadnienia takie jak: wgląd w innowacje, projektowanie doświadczeń, społeczna odpowiedzialność biznesu, marketing, najnowsze technologie, rozwój osobisty i kariera.
Pojawiło się też kilka nowości. Jedną z nich było The Forum for Advocacy, przygotowane we współpracy z The Business of Events. Wzięli w nim udział eksperci i praktycy MICE, ale też politycy, decydenci, reprezentanci stowarzyszeń i naukowcy, którzy razem dyskutowali na branżowe tematy, dotyczące głównie współpracy i tego, jak efektywnie stawić czoła wyzwaniom współczesności. Duże zainteresowanie wzbudził też specjalnie wydzielony pawilon hotelowy, dedykowany niezależnym i małym grupom hotelowym przedstawiającym tam swoją ofertę.
– Za nami trzy dni pełne spotkań, biznesu, rozmów i inspiracji. Tym bardziej emocjonujące, że w tym roku obchodziliśmy okrągłą, 20-stą rocznicę organizowania naszych targów w Barcelonie. Wspaniała społeczność, która wytworzyła się przez te wszystkie lata, po raz kolejny przyjechała z pragnieniem zdobycia wiedzy, poznania nowych rozwiązań, a przede wszystkim z entuzjazmem do nawiązywania nowych kontaktów. To wszystko czyni przemysł wydarzeń na całym świecie coraz silniejszym – mówiła Claudia Hall.
Ważne opinie
Fakt, że IBTM World nie tracą zainteresowania ani ze strony wystawców ani odwiedzających potwierdzali też goście z Polski. – Targi w Barcelonie po raz kolejny udowodniły, że wydarzenia branżowe mają solidną przyszłość. Od lat koordynuję grupy hosted buyers z naszego kraju. Tegoroczna liczyła aż 14 osób, co pokazuje, że impreza nadal cieszy się niezwykłą popularnością, nawet mimo tego, że odbywała się w momencie bardzo intensywnej pracy w naszej branży, przez co przedstawiciele wielu firm nie mogli się na niej pojawić z uwagi na inne realizacje i obowiązki – mówiła Agnieszka Jasińska-Goerdt, założycielka i właścicielka Polhotrep.
W podobnym tonie wypowiadała się większość wystawców, w tym m.in. Sebastian Gronet z Silesia Convention Bureau. – Tegoroczne targi mogę ocenić jako bardzo udane wydarzenie, podobnie jak w ubiegłym roku. To drugi IBTM World w których uczestniczyło Silesia Convention Bureau. Staramy się coraz mocniej zaznaczać naszą obecność na międzynarodowych rynkach, a takie imprezy dają ku temu świetną okazję – powiedział Sebastian Gronet.
– To była bardzo udana edycja. Czas spędzony na rozmowach okazał się niezwykle wartościowy. Hosted buyersi mieli możliwość podejść do nas nie tylko na umówione spotkania, ale również spontanicznie, spokojnie usiąść i porozmawiać. My również mieliśmy ich pełną uwagę, co uważam za niezwykle cenne, ponieważ pozwalało to na lepsze zaprezentowanie Polski i naszych ofert – dodała Ola Pietras, managing partner DMC Poland.
Chociaż w generalnej opinii gości targi były dobrze zorganizowane, część odwiedzających zwracała uwagę na pewne niedociągnięcia. Jednym z nich była dość duża liczba wymaganych do zrealizowania spotkań – min. 10 każdego dnia. W praktyce oznaczało to, że niejednokrotnie trzeba było przeprowadzać je dość szybko, przez co niektórym brakowało jednak czasu na spokojną konwersację i lepsze poznanie prezentowanych ofert. Poza tym potwierdzone wcześniej rozmowy nie zawsze były zgodne z oczekiwaniami buyersów, za co odpowiedzialny był z kolei niepozbawiony błędów system „parowania” preferencji.
Polska na targach
Za organizację Polskiego Stoiska Narodowego na targach IBTM World – które w tym roku mogło pochwalić się rekordową liczbą odwiedzających – jak zwykle odpowiedzialne było Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej (PCB POT). Przypomnijmy. W procesie akwizycji biuro otrzymało 25 zgłoszeń, z których do udziału w imprezie zakwalifikowano 16 podmiotów.
Wśród nich znaleźli się przedstawiciele convention bureaux, profesjonalni organizatorzy kongresów, firmy DMC, narodowy przewoźnik, a także obiekty kongresowe i targowe (Poznań Congress Center – Grupa MTP, Poznań Convention Bureau, Polskie Linie Lotnicze LOT, Mazurkas DMC Poland, ICE Kraków Congress Centre, Jan-Pol DMC Poland, DMC Poland, Travel Projekt DMC Poland, Bespoke DMC Poland, Silesia Convention Bureau, Warsaw Convention Bureau, Mazovia Convention Bureau, Kraków Convention Bureau, Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe Expo Kraków, Gdańsk Convention Bureau, Convention Bureau – Wrocław). W targach wzięła też udział Kopalnia Soli Wieliczka, która wspólnie z baristami przygotowywała atrakcje i niespodzianki z zakresu marketingu sensorycznego (kawa z pochodzącą z kopalni solą oraz z chilli i czekoladą).
– Tegoroczna edycja IBTM World odbywała się w Barcelonie już po raz 20. Z perspektywy osoby, która uczestniczyła w tych targach 20, 15 i 10 lat temu mogę tylko potwierdzić, że nasza branżowa transformacja jest niesamowita. Obecnie bardzo świadomie budujemy przekaz, a nasze stoisko jest chętnie odwiedzane, również przez osoby wpływowe w międzynarodowym środowisku, takie jak m.in. Shonali Devereaux, prowadząca podcast New in Events IBTM czy eventowy guru Julius Solaris. Spontanicznie można było też spotkać i posłuchać naszego muzycznego ambasadora Briana Allana z Rock Your Business – mówiła Aneta Książek, kierowniczka Poland Convention Bureau POT. Targi stały się poza tym okazją do wyświetlania nowego spotu, w którym do Polski zapraszają znani sportowcy: Katarzyna Niewiada (tegoroczna zwyciężczyni Tour de France Femmes), Jeremy Sochan (koszykarz grający w lidze NBA oraz w reprezentacji Polski) oraz Hubert Hurkacz (tenisista).
THINK MICE po raz kolejny był oficjalnym partnerem medialnym IBTM World. W Barcelonie było dystrybuowane również międzynarodowe, anglojęzyczne wydanie naszego magazynu. W przyszłym roku targi odbędą się w dniach 18-20 listopada.
MK
Fot: Natalia Wiśniewska, https://nataliaphotography.net/