Fot. Materiały prasowe

ITB Asia: wykorzystać biznesowy potencjał Azji

przez Think MICE

Za nami największe w historii targi ITB Asia wraz z towarzyszącymi im wydarzeniami: MICE Show Asia i Travel Tech Asia. Wszystkie trzy imprezy udowodniły, że potencjał rynku azjatyckiego jest ogromy – zarówno jeżeli chodzi o ruch przyjazdowy, ale i wyjazdowy.

W tym roku do Singapuru przyjechali przedstawiciele ponad 85 organizacji turystycznych i convention bureaux z całego świata, a także reprezentanci m.in. hoteli, linii lotniczych, atrakcji turystycznych oraz dostawcy nowych technologii – w sumie niemal 2 tys. wystawców, którym towarzyszyło ok. 18,5 tys. zwiedzających, w tym aż 1,4 tys. hosted buyersów. Na miejscu nie mogło zabraknąć również THINK MICE – oficjalnego partnera medialnego wszystkich trzech imprez. – Region Azji Południowo-Wschodniej jest jednym z kluczowych dla turystyki, odgrywając znaczącą rolę w kształtowaniu jej przyszłości. Znaczne powiększenie targów w tym roku, w tym wielu nowych wystawców najdobitniej pokazują, jak silny jest to rynek oraz jak szybko się rozwija. Dzięki temu ITB Asia to nie tylko targi, ale de facto centrum inspiracji i innowacji przyczyniające się do rozwoju branży turystycznej – powiedział Mario Tobias, dyrektor generalny Messe Berlin.



Fokus na Azję
Rzeczywiście, tegoroczne targi ITB Asia były wyraźnie większe. Zanotowały aż 75 proc. wzrost liczby wystawców z Afryki oraz 25 proc. z Europy, co zauważalnie przełożyło się na oficjalne statystyki. Impreza odbywa się w Singapurze, ale ma charakter globalny – 56 proc. wystawców stanowiły bowiem firmy z regionu Azji i Pacyfiku, ale kolejne 44 proc. te pochodzące z innych części świata. Wśród nich znaleźli się przedstawiciele destynacji (28 proc.), touroperatorów i atrakcji (34 proc.), hoteli (27 proc.) oraz przedsiębiorstwa transportowe i dostawcy technologii (11 proc.).

– Na ITB Asia pojawiliśmy się po dość długiej przerwie. Mimo dzielącego nas dystansu trudna sytuacja w Strefie Gazy wpłynęła na odpływ części gości z Europy i Ameryki. Z tego powodu postanowiliśmy mocniej otworzyć się na rynki azjatyckie, które są wyraźnie zainteresowane Omanem, zdając sobie sprawę że jest to kraj piękny i – co bardzo istotne – bezpieczny. Partnerzy m.in. z Indii, Japonii, Malezji czy Singapuru pytali zarówno o ofertę leisurową, jak i dedykowaną grupom MICE. Konkretne rozmowy dają nadzieję na biznes – powiedział Arun Raj, vice-president tours w Zahara Tours z Omanu.



Nie dało się nie odnieść wrażenia, że większość obecnych w Singapurze wystawców skupiała się właśnie na klientach azjatyckich i to z nimi wiązała największe nadzieje. Za sprawą dobrej kondycji ekonomicznej ich apatyt na podróże wyraźnie rośnie, z czego postanowiły skorzystać różne, czasem nawet niezbyt oczywiste destynacje.

– Bliskość Finlandii sprawia, że grupy azjatyckie odwiedzające ten kraj dość często przyjeżdżają do nas na jednodniowe wycieczki, żeby zobaczyć coś innego. Chcielibyśmy tych turystów zatrzymać jednak na dłużej, pokazać że jesteśmy w stanie zaoferować znacznie więcej niż tylko kilkugodzinne zwiedzanie Tallina i jego największych atrakcji. Mamy przecież wiele pięknych miejsc, a pobyt w Estonii można dodatkowo połączyć z wizytą na Łotwie i Litwie. Obecność na ITB Asia ma nam pomóc w dotarciu z tym komunikatem do potencjalnych klientów. Szczególnie że zainteresowanie z ich strony jest naprawdę duże. Odbyliśmy masę dobrze rokujących spotkań z firmami z Singapuru, Indii, Chin, Indonezji, ale też z Australii – przyznała Anneli Lepp, head of tourism marketing w Visit Estonia.


Biznes i inspiracje
Wśród hosted buyersów, poza przedstawicielami sektora turystycznego i MICE z regionu Azji i Pacyfiku, nie brakowało jednak gości z innych części świata, w tym – jak zwykle – z Polski. Obecność na ITB Asia była dla nich okazją do zebrania pomysłów i inspiracji, a przede wszystkim nawiązania kontaktów biznesowych z lokalnymi partnerami.

– To bardzo cenne targi, gdyż pojawia się na nich wielu bezpośrednich dostawców, często oferujących niekonwencjonalne rozwiązania i atrakcje. Pozwala to na zdobycie zupełnie innej wiedzy, której czasami biura DMC po prostu nie przekazują, tworząc standardowe oferty. W tym roku świetnie zaprezentowały się m.in. Korea Płd., chcąca pokazać, że mimo incydentów na północy pozostaje krajem bezpiecznym, ale też prężnie rozwijający się Tajwan, który w mojej opinii ma szansę stać się kolejnym kierunkiem kiełkującym w sferze zainteresowania nas, Europejczyków. W oczy rzucało się też stoisko Kazachstanu. Bardzo zdziwił mnie za to brak organizacji turystycznej z Japonii. Szczególnie biorąc pod uwagę, że w przyszłym roku będzie się tam odbywać Wystawa Światowa Expo – mówiła Majka Szura, założycielka Polka Travel.

Wśród odwiedzających targi gości z naszego kraju pojawiały się opinie, że także Polska, jako atrakcyjne turystycznie państwo i destynacja MICE, powinna zwrócić większą uwagę na ITB Asia, gdyż impreza gromadzi branżowych profesjonalistów praktycznie z całego Dalekiego Wschodu, stanowiąc najlepszą przepustkę do nawiązania z nimi kontaktów i zaistnienia w ich świadomości. – Biorąc pod uwagę, że mamy bezpośrednie połączenia lotnicze do Korei, Chin czy Japonii, daje nam to duży potencjał do promocji wśród tutejszych klientów – dodała Majka Szura.

Edukacja
W ramach programu edukacyjnego ITB Asia (trzy równoległe ścieżki konferencyjne poświęcone kolejno: turystyce, przemysłowi spotkań i nowym technologiom) przygotowano ponad 100 różnych sesji, warsztatów i wykładów, podczas których wystąpiło ponad 160 panelistów. Wszystkim przyświecało wspólne hasło „Innovating for Tomorrow: Strengthening Future Resilience in Travel and Tourism”. Poruszone zostały najbardziej aktualne branżowe tematy, takie jak m.in. rola sztucznej inteligencji w optymalizacji procesów podróży służbowych, zrównoważony rozwój czy nowe sposoby generowania unikalnych doświadczeń. Nie zabrakło też zagadnień związanych z ewolucją podróży motywacyjnych, wyzwaniami jakie stawia postępująca globalizacja czy tych dotyczących transformacji cyfrowej i wynikającej z tego zmiany kanałów dystrybucji usług MICE.



ITB Asia razem z MICE Show Asia oraz Travel Tech Asia odbywały się w dniach 23–25 października w Sands Expo and Convention Centre w Singapurze. Ich przyszłoroczną edycję zapowiedziano na 15-17 października. THINK MICE jest oficjalnym parterem medialnym wszystkich trzech imprez, na miejscu było też dystrybuowane anglojęzyczne wydanie naszego magazynu.

MK