IMEX 2024: wysoka jakość spotkań
- przez Think MICE
Zarówno polscy, jak i zagraniczni uczestnicy targów IMEX we Frankfurcie chwalili przede wszystkim szczególnie wysoką jakość prowadzonych w ich trakcie rozmów biznesowych. Dobrze rokujące spotkania, a często wręcz konkretne już zapytania ofertowe ze strony hosted buyersów sprawiły, że tegoroczną edycję można uznać za jedną z najlepszych w historii.
Według oficjalnych danych w tym roku w targach IMEX wzięło udział blisko 12 tys. profesjonalistów MICE, z czego ponad 4 tys. stanowili hosted buyersi. To wszystko przełożyło się na ok. 60 tys. umówionych wcześniej spotkań biznesowych, do których należy dodać jeszcze te organizowane spontanicznie, już na miejscu.
– Jestem zachwycony tegorocznymi targami, w tym m.in. mocnym powrotem wystawców z rynku azjatyckiego. Zauważyłem też coraz większą obecność partnerów z Afryki – powiedział Ray Bloom, przewodniczący i założyciel IMEX Group.
Konkretny biznes
Liczby to jednak nie wszystko. W rzeczywistości najważniejsze są przecież subiektywne odczucia gości, którzy przyjechali do Frankfurtu, aby nawiązać nowe kontakty i osiągnąć korzyści biznesowe. Te w zdecydowanej większości były jednak tym razem bardzo pozytywne.
– W tym roku na stoisku Irlandii pojawiła się rekordowa liczba wystawców, co świadczy zarówno o dobrej kondycji branży, ale i rosnącym zainteresowaniu targami IMEX. Rozmawiałem z wieloma partnerami i z radością mogę stwierdzić, że niemalże wszyscy zgodnie przyznali, że była to dla nich bardzo dobra i efektywna biznesowo impreza. Przykładowo, jedna z naszych firm zdobyła aż 10 zapytań ofertowych, co jest świetnym wynikiem. Przez cały czas działo się bardzo wiele – nawet ostatniego dnia, który z reguły jest nieco spokojniejszy – mówił David Boyce, head of emerging markets w Tourism Irleand.
– Hosted buyersi byli bardzo dobrze przygotowani do spotkań, zadawali nam wiele szczegółowych pytań, dotyczących konkretnych imprez. To cieszy, gdyż nie na wszystkich wydarzeniach jest to regułą. Na ostateczny efekt tych rozmów przyjdzie zapewne trochę poczekać, ale bez wątpienia niemalże każda z nich miała spory potencjał, dzięki czemu dobrze rokuje na biznes. Pojawiały się zapytania dotyczące zarówno wyjazdów incentive, jak i eventów korporacyjnych, konferencji i kongresów od kontrahentów praktycznie z całego świata, w tym także z Polski – dodała Liliana Cruz z Ministerstwa Turystyki Dominikany.
Ważne wydarzenia
Na wielu stoiskach można było znaleźć nie tylko informacje dotyczące oferty turystycznej oraz atrakcji i infrastruktury dla MICE, ale także zdobyć wiedzę na temat ważnych wydarzeń organizowanych w danym regionie – branżowych, chociaż nie tylko.
– Jak co roku Luxembourg Convention Bureau wraz ze swoimi partnerami wystawiało się na targach IMEX. Oprócz zaprezentowania destynacji oraz usług partnerów, nasze stoisko przyciągnęło wielu gości zainteresowanych udziałem w ICCA Skills Hub, imprezie, która odbędzie się w Luksemburgu już w czerwcu. Pojawiło się też wielu uczestników konferencji MPI EMEC, goszczącej w naszym kraju w marcu. Chcieli podzielić się dobrymi wspomnieniami, utrzymać kontakt z organizatorami, ale i omówić ewentualne kolejne projekty – mówiła Lina Ostapchuk, association business events manager w Luxembourg Convention Bureau. Podobną strategię przyjęło m.in. koreańskie miasto Goyang.
– Nasi rozmówcy zainteresowani byli organizacją wyjazdów, które można połączyć z udziałem w ciekawym wydarzeniu odbywającym się w okolicy. Mowa o imprezach rozrywkowych – sportowych i festiwalach, ale też ważnych międzynarodowych konferencjach i kongresach lub spotkaniach targowych. To dla nas pewna nowość, wcześniej aż takiego zainteresowania tego typu eventami nie obserwowaliśmy – przyznała Dora An, managerka Goyang Convention & Visitors Bureau.
Silna Polska
Tegoroczny IMEX zebrał również pochlebne opinie ze strony polskich wystawców. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z odbytych spotkań. Było ich sporo, pozytywnym zaskoczeniem względem innych wydarzeń tego typu okazał się poza tym fakt, że wiele osób przychodziło na stoisko spontanicznie, bez wcześniejszego umówienia. Często nasi rozmówcy przyznawali zresztą wprost – że chcą pokazać swoim klientom coś nowego, miejsce którego jeszcze nie znają, a które równocześnie jest bardzo atrakcyjne turystycznie i świetnie przygotowane do obsługi grup. I tak właśnie postrzegają nasz kraj, w tym Warszawę i Mazowsze. Wystawialiśmy się razem, ponieważ nasza oferta się uzupełnia, jesteśmy dzięki temu w stanie zaoferować więcej – tłumaczył Maciej First, specjalista ds. marketingu i promocji w Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (Mazovia Convention Bureau).
– Hosted buyersi pytali o różnego typu wydarzenia. Najważniejsze wydaje się jednak to, że mieli dobrze zdefiniowane potrzeby, dotyczące konkretnych projektów. Cechowała ich też doskonała znajomość naszego kraju, tego jak się rozwija i jak jest oceniany. To bardzo budujące. Dlatego z pewnością nie były to spotkania, które pozostaną bez odzewu – dodała Agata Rybkiewicz, project manager w Warsaw Convention Bureau.
Co istotne, w rozmowach coraz rzadziej, żeby nie powiedzieć prawie w ogóle, nie pojawiał się już temat wojny w Ukrainie i związanych z tym obaw o bezpieczeństwo w naszym kraju. Z drugiej strony, można przypuszczać, że osoby, którym tego typu obawy cały czas towarzyszą, po prostu wybierają inne kierunki i na targach interesowały się właśnie ich, a nie polską ofertą. Bez względu na to – co zdecydowanie podkreślali wystawcy – potencjalni klienci, którzy zwrócili uwagę na Polskę, byli konkretni. Nie chodziło zatem o tzw. „zaliczanie” rozmów, ale o realny biznes.
– Targi charakteryzowała bardzo wysoka jakość spotkań. Może nie było ich zbyt dużo, ale z pewnością nie były chybione, a to najważniejsze. Niektóre łączyły się nawet z wyjątkowo konkretnymi zapytaniami, związanymi z podaniem dokładnych dat mającego się odbyć wydarzenia czy liczbą osób, które wezmą w nim udział. Za to organizatorom targów IMEX należy się duże uznanie – przyznał Hubert Syller, dyrektor Vengo DMC Poland.
Stoisko narodowe
We Frankfurcie jak zwykle nie zabrakło polskiego stoiska narodowego, za którego organizację odpowiadało Poland Convention Bureau POT (PCB POT). Tym razem wystawiało się na nim 17 wystawców, w tym biura convention, rekomendowani organizatorzy, obiekty i linie lotnicze (Bespoke Agency, Centrum Kongresowe ICE Kraków, Convention Bureau Wrocław, Creative Poland, DMC Poland, Kraków Convention Bureau, Polskie Linie Lotnicze LOT, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Marriott Warsaw Hotel, Mazovia Convention Bureau, Mazurkas DMC Poland, Poznań Convention Bureau, Grupa MTP – Poznań Congress Center, Travel Projekt DMC, Warsaw Convention Bureau, Vengo DMC Poland i Zdrojowa Hotels).
– „Polska. More than you expected” – pod takim hasłem promowaliśmy się na IMEX w tym roku. 17 partnerów, świetnie prezentujące się stoisko, seria koncertów na żywo w wykonaniu niezastąpionej Basi Giewont, branding w galerii przy wejściu do hali głównej, a do tego pyszna kawa i oczywiście wspaniała atmosfera. Wróciliśmy również do tradycji spotkań grupowych. Pięć prezentacji destynacji stanowiło dodatkową okazję do promocji Polski i pokazania naszej gościnności – podsumowała Aneta Książek, kierowniczka PCB POT.
Targi IMEX odbywały się 14-16 maja. THINK MICE jak zwykle był ich oficjalnym partnerem medialnym, we Frankfurcie dystrybuowane było również międzynarodowe, anglojęzyczne wydanie naszego miesięcznika. W przyszłym roku imprezę zaplanowano w dnach 20-22 maja.
MK