Fot. Materiały prasowe

Aneta Książek: Ranking „The Most Cultural Cities for International Meetings”

przez Think MICE

15 września br. zespół IBTM opublikował ranking miast, które są „najbardziej kulturalne” – „The Most Cultural Cities for International Meetings”. Ma on pomóc zawęzić opcje wyboru destynacji wszystkim organizatorom planującym międzynarodowe spotkania, w których kultura ma wiodące znaczenie.

Pojawienie się rankingu ma też bezpośredni związek z tegorocznym tematem przewodnim targów IBTM World, który brzmi „Creating Culture”. Impreza odbędzie się w dniach 29 listopada - 1 grudnia br. w Barcelonie.  

Zespół IBTM postanowił przyjrzeć się temu, jak miejsca docelowe na całym świecie wykorzystują swoją unikalną kulturę do inspirowania i przyciągania wydarzeń. W tym celu stworzono ranking 99 miejscowości na całym świecie biorąc pod uwagę liczbę: znajdujących się w nich miejsc wpisanych na światową listę UNESCO, muzeów, restauracji z przewodnika Michelin, galerii sztuki oraz teatrów.
W pierwszej dziesiątce zestawienia znalazło się aż siedem miast europejskich.



Europa jako kontynent nie jest co prawda kolebką człowieka jako gatunku, gdyż współcześni badacze reprezentujący najrozmaitsze dziedziny nauki są raczej zgodni, że wywodzimy się z sawann Afryki, ale z pewnością stanowi ona miejsce, gdzie narodziła się i rozwinęła kultura i cywilizacja w kształcie, jaki obecnie znamy. Chociażby z tego powodu wycieczka na kontynent europejski dla kogoś  wychowanego w innej części naszego globu stanowić może niemal powrót do korzeni. Właśnie w ten sposób niejednokrotnie traktują Stary Kontynent turyści z obu Ameryk czy Australii, przyjeżdżający nie tylko po to, by na własne oczy zobaczyć zabytki pochodzące ze wszystkich epok, ale i poznać rytm życia i europejską atmosferę.

Niestety w pierwszej dziesiątce, a nawet w światowej dwudziestce nie znalazło się żadne polskie miasto. Najlepszym miastem w naszym kraju – zajmując 31 pozycję – okazał się Kraków z trzema zabytkami/miejscami UNESCO, 109 muzeami, 18 restauracjami w przewodniku Michelin, 33 galeriami i 12 teatrami. Kraków jest najbardziej rozpoznawalnym polskim miastem na świecie, kulturalną stolicą kraju, miastem literatury i poezji. W 1978 r. decyzją Komitetu Dziedzictwa Światowego UNESCO Kraków został wpisany na pierwszą listę najcenniejszych obiektów świata. Natomiast w 2000 r. otrzymał tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, a następnie tytuł Miasta Literatury UNESCO.

Kolejnym polskim miastem w rankingu jest Warszawa, która zajęła 42 lokatę, z jednym obszarem UNESCO, 95 muzeami, 13 restauracjami w przewodniku Michalin, 19 galeriami i 26 teatrami.

Ostatnim miastem z Polski, które znalazło się w rankingu IBTM z 40 muzeami i 8 galeriami okazał się Poznań. Historyczna stolica Wielkopolski jest mocno związana z początkami państwa polskiego. Miłośnicy historii odwiedzający Poznań powinni zacząć zwiedzanie od miejsca, które wiąże się z przypuszczalnie z chrztem Mieszka I oraz pierwszą siedzibą biskupią w Polsce a także z miejscem pochówku pierwszych naszych władców a jest to Ostrów Tumski.

Trudno sobie wyobrazić Poznań bez targów, a targi bez Poznania. Mało która instytucja wywarła tak wielki wpływ na charakter i kształt tego miasta. Związek ten trwa już ponad sto lat (od 1921). Targi od początku były miejscem rynkowych premier, gdzie nawiązywano wartościowe kontakty handlowe i promowano polską gospodarkę. Dzięki temu, jeszcze przed II wojną światową, Poznań wyrósł na czwarty pod względem wielkości ośrodek targowy w Europie. Dziś Grupa MTP jest największym organizatorem targów w Polsce i bezapelacyjnym liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Co ciekawe, pierwsza trójka „kulturalnych” miast z Polski praktycznie odpowiada pierwszej trójce polskich miast z „ICCA Ranking Report” – tyle, że tym razem to Warszawa ukazuje się w rankingu miast jako pierwsza, za nią są Kraków i Poznań.

Aneta Książek, źródło: IBTM Events

Materiał jest częścią cyklu „Konkrety Anety”. To zbiór publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje Aneta Książek, na co dzień związana z Poland Convention Bureau (POT). Autorka stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux.