Fot. The Port Authority of New York and New Jersey

PLL LOT współgospodarzem New Terminal One Lotniska JFK w Nowym Jorku

przez Think MICE

Nowy Terminal One (NTO) to nowoczesny terminal pasażerski, który powstanie na Międzynarodowym Lotnisku JFK w Nowym Jorku. Koszt jego wykonania szacowany jest na 9,5 mld dolarów. Obecność PLL LOT na NTO to efekt ponad dwuletnich negocjacji oraz docenienia potencjału polskiego przewoźnika.

Spółka „Port Authority of New York and New Jersey” (PANYNJ), która obsługuje Międzynarodowe Lotnisko im. Johna F. Kennedy’ego, podpisała umowę z konsorcjum New Terminal One (NTO) na nowy terminal. Budowa obiektu o powierzchni ponad 220 tys. mkw. ruszy latem br. Nowoczesny terminal liczyć będzie 23 stanowiska kontaktowe (tzw. rękawy) i zostanie sfinansowany przez prywatne konsorcjum NTO. W jego skład wchodzą spółki: Ferrovial jako główny sponsor, Carlyle, JLC Infrastructure i Ullico.

PLL LOT po ponad dwóch latach owocnych negocjacji z NTO uzyskał status jednego z trzech, oprócz Etihad oraz Air France/KLM, głównych przewoźników-gospodarzy nowego terminala na lotnisku JFK. Jest to szczególne wyróżnienie dla LOT-u, który na nowojorskim lotnisku jest obecny od niemal 50 lat.

– Nasza obecność w Nowym Jorku sięga 1973 roku. To nie przypadek, że numer lotu z JFK do Warszawy to LO007. Szefostwo placówki w Nowym Jorku zabiegało o ten desygnator jako upamiętnienie dla wchodzącego tamtego lata do kin filmu „Żyj i pozwól umrzeć” z legendarnym Rogerem Moore'em wcielającym się w agenta 007. Od prawie 50 lat łączymy ludzi między Europą a tą tętniącą życiem metropolią. Dziś LOT ma zaszczyt być głównym przewoźnikiem w tym najnowocześniejszym terminalu. Jest to również wyraz uznania dla PLL LOT za blisko 50-letnią obecność w Nowym Jorku. Chciałbym podziękować mojemu zespołowi oraz naszym partnerom z NTO za zaangażowanie i współpracę. Bycie w tak wąskim gronie głównych przewoźników to doskonały początek kolejnego półwiecza naszej nowojorskiej przygody – powiedział Rafał Milczarski, prezes zarządu PLL LOT.

Jako współgospodarz terminala LOT cieszyć będzie się większą ekspozycją swojej marki w obiekcie, jak również posiadać będzie własne, dedykowane stanowiska check in oraz dwupoziomowy business lounge z bezpośrednim dostępem do samolotu. Linia lotnicza posiadać będzie również prawo współdecydowania o kluczowych decyzjach operacyjnych podejmowanych przez zarządzającego obiektem, m.in. o wyborze agenta obsługi pasażerów i samolotów.

Po ukończeniu, NTO będzie największym terminalem na lotnisku JFK i będzie w całości obsługiwał ruch międzynarodowy. Obiekt budowany będzie w kilku fazach, z których pierwszą będzie budowa nowej hali przylotów i odlotów. Otwarcie pierwszego etapu tej inwestycji planowane jest na 2026 r. Całość budowy ma się zakończyć w 2030 roku.

Źródło: materiały prasowe, oprac. MK
Fot.: The Port Authority of New York and New Jersey