Jaroslaw Marciuk

przez Think MICE

Czy warto zainteresować się ChatGPT?

To miał być artykuł o postanowieniach, trendach i planach na 2023 rok. Nie sposób jednak, właśnie teraz, nie napisać o ChatGPT.

O rozwoju ChatGPT wiele osób zaczęło gorąco dyskutować w mediach społecznościowych pod koniec ub.r., zastanawiając się czy ta technologia ma znaczenie. Jak dodam do tego jeszcze jedno pytanie – jak ChatGPT może wpłynąć na branżę wydarzeń i marketing miejsc? Aby znaleźć odpowiedź należy jednak ustalić, o czym tak właściwie mówimy...

Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) został udostępniony w listopadzie 2022 roku i od razu stał się sensacją. Ujmując rzecz prosto – to system sztucznej inteligencji, który może tworzyć tekst i osiągnąć styl odpowiedzi podobny do ludzkiego. Jego twórcą jest firma OpenAI z San Francisco, która zasłynęła m.in. ze stworzenia DALL·E (generującego obrazy z instrukcji tekstowych). Przy okazji ciekawostka, współzałożycielem start-upu OpenAI jest Polak – Wojciech Zaremba z Kluczborka.

Tym, co odróżnia ChatGPT od zwykłego chatbota, jest to, że został on specjalnie przeszkolony, aby rozumieć zawarte w pytaniu ludzkie intencje i udzielać na tej podstawie pomocnych, zgodnych z prawdą odpowiedzi. Dodajmy, że ta sztuczna inteligencja ciągle się uczy – dzięki wykorzystaniu informacji zwrotnych od ludzi (co pomaga jej w określeniu tego, czego oczekują zadając pytanie) oraz ogromnym ilościom danych z internetu, w tym ze źródeł takich jak dyskusje na Reddicie. Wszystko po to, aby pomóc ChatGPT nauczyć się dialogu i osiągnąć ludzki styl reagowania.

Pierwsze komentarze na temat ChatGPT były z jednej strony entuzjastyczne, ale z drugiej alarmujące, bo wieszczące koniec pewnych zawodów. Teoretycznie może prowadzić to do tego, że zastąpieni zostaną dziennikarze, copywriterzy, a wyszukiwarka Google przestanie być potrzebna. Na wszystkie pytania odpowie przecież ChatGPT.

Obecna wersja – GPT-3 – ma aż 175 mld parametrów i została przeszkolona na 570 GB tekstu. Dla porównania, poprzednik – GPT-2 – był ponad sto razy mniejszy i miał 1,5 mld parametrów. Mówi się, że następna wersja GPT (w 2023 roku) będzie wręcz rewolucyjna – GPT-4 może mieć bilion parametrów, a według niektórych raportów nawet więcej. Będzie w stanie odpowiadać na wiadomości, generować treści, tłumaczyć języki i streszczać tekst.

Negatywną stroną tej technologii jest to, że potrafi tworzyć odpowiedzi na podstawie nieistniejących materiałów źródłowych (czego dowiedziono). Nie cała wiedza dostępna jest w internecie, ponadto znajduje się tam wiele nieprawdziwych i negatywnych informacji. Poza tym użytkownicy odkryli, że ChatGPT może udzielać zupełnie nieprawidłowych odpowiedzi, które sprawiają wrażenie właściwych. Dlatego należy patrzeć na tę technologię z pewną dozą nieufności. ChatGPT ma jeszcze kilka innych istotnych niedociągnięć. Przykładowo, w porównaniu z „ludzkim” dziennikarstwem nie myśli krytycznie. Dlatego artykuły, które pisze, wyglądają jak stworzone przez działy PR. Pojawiają się też pytania o przestrzeganie praw autorskich i zagrożenie plagiatami.

Przejdźmy jednak do sedna. Jak skorzystać z ChatGPT w życiu prywatnym i zawodowym? Zachęcam do testów i zabawy na stronie: https://chat.openai.com. Bezpłatnie można tam zadawać pytania, również w języku polskim, np. „dlaczego warto zorganizować konferencję w Warszawie” lub „podaj pięć najlepszych hoteli w Krakowie”.

Odpowiedzi mogą Was zaskoczyć. Ja zadałem m.in. pytanie o to „jakie są ostatnio otwarte hotele w mieście xxx?” (zamiast „xxx” wpisałem oczywiście nazwę konkretnego miasta). Odpowiedź ChatGPT brzmiała: „Niestety nie posiadam aktualnych informacji o ostatnio otwartych hotelach w xxx, ponieważ mój zasięg wiedzy kończy się w roku 2021. Jeśli szukasz aktualnych informacji na ten temat, zalecam sprawdzenie stron internetowych lokalnych wydawców lub skontaktowanie się z biurem turystycznym miasta xxx.” Na szczęście odpowiedź na pytanie „co to jest convention bureau?” była poprawna.

Czy ChatGPT może zastąpić ludzi, a wiele zawodów po prostu zniknie? Moim zdaniem tak się nie stanie, mam nadzieję. Warto jednak śledzić rozwój sztucznej inteligencji i tego, jak będzie wpływać na nasze życie...

PS. Ten artykuł został napisany osobiście. Poza pytaniem o hotele, nie korzystałem z usług ChatGPT.

Jaroslaw Marciuk. Gdańszczanin, konsultant i szkoleniowiec w Duolook Media. Entuzjasta social mediów dostrzegający ich zalety i wady. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem destynacji, social mediami oraz B2B influencer marketingiem. Pasjonat fotografii mobilnej, prowadzi społeczność Igers Poland. Po pięciu latach emigracji w Wielkiej Brytanii wrócił do Polski. Mieszka w Warszawie z żoną Alicją. Kontakt: DuolookMedia.com, jaroslaw@duolook.pl

CZYTAJ WIĘCEJ