Fot. Adobe Stock

THINK INCENTIVE: Polityka zrównoważonego rozwoju

przez Think MICE

Pomysł na lepszą przyszłość

Polityka zrównoważonego rozwoju nie jest lekiem na całe zło, co nie zmienia faktu, że może zauważalnie pomóc w wychodzeniu z kryzysu spowodowanego pandemią. Chociaż w branży MICE temat jest obecny od dawna, to właśnie teraz mocno zyskuje na znaczeniu. Nie tylko za sprawą organizatorów i ich klientów, ale przede wszystkim samych uczestników wydarzeń.

Z badań przeprowadzonych przez brytyjską firmę Ipsos MORI wynika, że aż 71 proc. ludzi na całym świecie uważa, iż w długofalowej perspektywie zmiany klimatyczne są co najmniej tak samo poważnym problemem, jak pandemia koronawirusa. Specjaliści podkreślają, że obecny kryzys i towarzyszący mu lockdown sprawiły, że na chwilę się zatrzymaliśmy, mieliśmy więcej czasu na przemyślenia. Dzięki temu część z nas uświadomiła sobie, jak dużo potencjalnych zagrożeń na nas czyha oraz, że spora część z nich związana jest ze zmianami klimatu. Jak podaje EIB Climate Survey, 72 proc. Europejczyków i tyle samo Amerykanów wierzy jednak, że niekorzystne zmiany na tym polu można spowolnić lub nawet zahamować przez modyfikację własnych zachowań. Na bardziej ekologiczne.

Opłacalna strategia
Ale konieczność zmiany dotychczasowych, często szkodliwych dla środowiska nawyków, uświadamia sobie nie tylko przeciętny Kowalski, ale także – a w zasadzie przede wszystkim – duże firmy i korporacje.

– Badania pokazują, że taki wysiłek, poza oczywistymi korzyściami dla otoczenia, po prostu bardzo im się opłaca – zauważył Guy Bigwood, dyrektor zarządzający Global Destination Sustainability Movement (GDS-Movement).

Faktycznie, uwzględnienie w polityce przedsiębiorstwa tzw. wskaźników ESG (z ang. Environmental, Social and Corporate Governance, czyli kryteriów oceniających poszczególne działania z punktu widzenia ich wpływu na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny) świetnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale i na konkurencyjność czy wreszcie na wyniki finansowe. Konkretnych danych w tym zakresie dostarczają m.in. analizy przeprowadzone wspólnie przez Uniwersytet Oksfordzki i Arabesque. Możemy się z nich dowiedzieć, że aż 90 proc. firm działających w oparciu o dobre standardy ESG chwali się też lepszymi możliwościami inwestycyjnymi, 88 proc. ma lepszą wydajność operacyjną, a 80 proc. udowodniło, że ceny ich akcji skorelowane są z aktywnościami prowadzonymi na polu zrównoważonego rozwoju. Wszystko przez to, że rynek – inwestorzy, partnerzy handlowi, pracownicy, konsumenci – patrzy na CSR, oceniając, jakie dana firma robi postępy w tym zakresie.

Oczekiwania klientów
Nikogo nie powinno zatem dziwić, że wszystkie związane z tym trendy mają wielkie przełożenie na branżę MICE. 96 proc. profesjonalistów zajmujących się organizacją wydarzeń, uczestniczących w badaniu IMEX-Marriott #Natureworks przyznało, że zrównoważony rozwój jest ważny lub bardzo ważny w ich codziennej pracy, ze względu na rosnące oczekiwania klientów w tym zakresie. W konsekwencji prawie wszyscy (97 proc.) uwzględniają już – chociaż w różnym natężeniu – elementy CSR w swoich programach.

– Szczególnie dobrze widać to na przykładzie sektora incentive, którego globalną wartość szacuje się na poziomie ok. 75 mld dolarów. Percepcja klientów, ale też organizatorów, uczestników i reprezentantów poszczególnych destynacji w ostatnim czasie bardzo się zmieniła. Nie chodzi już tylko o przygotowanie coraz to lepszej i bardziej spektakularnej podróży, ale o zastanowienie się jak zawarte w jej programie aktywności mogą wesprzeć naszą planetę oraz lokalne społeczności. Słowem, co zrobić, aby pozytywnie odbiły się na otoczeniu i pozostawiły po sobie jakąś wartość dodaną, dziedzictwo – powiedziała Claudia van't Hullenaar, założycielka Sustained Impact.

Poza motywacjami natury wizerunkowej, dużo w tej materii do powiedzenia mają właśnie uczestnicy, których potrzeby – co oczywiste – w największym stopniu wpływają na zachowania i decyzje podejmowane przez pozostałych graczy. W opublikowanym przez serwis Booking.com dokumencie „2021 Future of Travel Report” (20 tys. respondentów z całego świata), 53 proc. pytanych opowiedziało się za tym, że pragnie podróżować bardziej odpowiedzialnie, z dbałością o środowisko. 67 proc. liczy też na to, że ich wyjazd wesprze w jakiś sposób destynację, którą odwiedzą, 55 proc. chce natomiast wiedzieć, jak czynione przez nich wydatki przyczyniają się do poprawy życia lokalnych społeczności.

Co szczególnie istotne z punktu widzenia pracowników i właścicieli agencji incentive, aż 69 proc. pytanych oczekuje, że w planowaniu i tworzeniu zrównoważonych podróży pomoże im branża turystyczna – przedstawiając ciekawe rozwiązania, odpowiednie propozycje programów, pokazując dobre praktyki.

(...)

Michał Kalarus

Więcej we wrześniowym (2021) numerze THINK MICE.

ZAMÓW PRENUMERATĘ