Jaroslaw Marciuk

przez Think MICE

Hear Me, See Me, Include Me

W tym miesiącu chciałem przygotować artykuł na zupełnie inny temat, ale z dwóch powodów zmieniłem zdanie…

Po pierwsze ze względu na Letnie Igrzyska Paraolimpijskie Tokio 2020 (24 sierpnia – 5 września). To kolejne globalne wydarzenie sportowe, które pozwala myśleć o powrocie do postcovidowej „normalności”. W Japonii nasz kraj reprezentowało 89 zawodników i zawodniczek. Zdobyli 25 medali (7 złotych, 6 srebrnych, 12 brązowych) dając nam wzruszające chwile i powody do dumy. Wszystkich sportowców i osoby niepełnosprawne łączy jednak przede wszystkim wielkie osiągnięcie, jakim jest codzienna walka z własnymi ograniczeniami i słabościami. Wg. różnych danych i przyjętych kryteriów w Polsce mieszka od 4,9 do 7,7 mln niepełnosprawnych osób.

Drugim powodem zmiany tematu był film „Hear Me, See Me, Include Me”. Od momentu, gdy po raz pierwszy go zobaczyłem, nie mogę przestać o nim myśleć. Jego autorką jest Megan Strahle, która od wielu lat pracuje w branży MICE, zajmując się głównie zrównoważonym rozwojem (sustainability) w eventach. Jakiś czas temu miałem okazję współpracować z Megan przy jednym z projektów, ale dopiero po obejrzeniu przygotowanego przez nią materiału, zrozumiałem jak ważny jest jej głos. Nie chcę streszczać całego filmu – namawiam po prostu do jego obejrzenia TUTAJ. Chciałbym natomiast przywołać kilka rzeczy, które szczególnie przykuły moją uwagę.

Megan mówi o niewidzialnej niepełnosprawności. Niepełnosprawności, która w pierwszej chwili może prowadzić do nieporozumień, negatywnego postrzegania czy błędnych osądów danej osoby. Tymczasem to, że nie widać niepełnosprawności, nie znaczy, że jej nie ma. Megan Strahle zauważa, że w dobie pandemii niepełnosprawni spotykają się z nowymi ograniczeniami. Wszyscy wiemy, że spotkaniom online brakuje kontaktu międzyludzkiego. Z tego powodu networking na Zoomie, seminaria online, wirtualne targi i konferencje czy hybrydowe kongresy dały co prawda nowe możliwości uczestnictwa w globalnych wydarzeniach, ale też – paradoksalnie – stworzyły pewne bariery dla osób niepełnosprawnych.

Jakie? Chociażby związane ze słuchaniem i słyszeniem. – Słuchanie nie jest po prostu czynnością, słuchanie to jest coś nad czym muszę pracować – mówi Megan. Trzeba widzieć przemawiającego i dodatkowo czytać z ruchu jego warg. Dlatego noszenie maseczek pozbawiło wiele osób możliwości poprawnego odbioru treści. Oczywiście pewne rzeczy da się usprawnić. Przykładem jest aplikacja Zoom. Zoom nie oferował użytkownikom darmowych napisów, w przeciwieństwie do platform takich jak Google Meet, Microsoft Teams i Skype. Zmianę podejścia spowodował dopiero zbiorowy pozew ze strony niedosłyszących. Bardzo pozytywnym przykładem jak przygotować wirtualne wydarzenie z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych jest z kolei TEDx London Women`s Event 2021.

W swoim filmie Megan dzieli się wieloma poradami usprawniającymi organizację wydarzeń – tych w zamkniętych przestrzeniach, jak i online. Dodatkowo dowiemy się z niego co mogą zrobić pracodawcy, aby uczynić pracę łatwiejszą dla niepełnosprawnych i jak poprawić wzajemną komunikację. Każdy chce być przecież częścią grupy, społeczeństwa, brać udział w wydarzeniach. Nikomu nie wolno tych praw odbierać. Autorka nawiązuje też do kampanii #WeThe15 (zachęcam do obejrzenia promującego ją filmu TUTAJ), podkreślającej, że osoby niepełnosprawne stanowią 15 proc. światowej populacji. Tym co robimy w przemyśle spotkań możemy przełamywać bariery, które nas dzielą.

Czy są ważniejsze wyzwania branży MICE? Być może tak. Ale czy możemy wziąć pod uwagę potrzeby i oczekiwania osób niepełnosprawnych, aby uczynić przygotowywane przez nas wydarzenia (zarówno stacjonarne, wirtualne, jak i hybrydowe) bardziej przyjaznymi i dostępnymi dla szerszej grupy odbiorów? Wydaje mi się odpowiedź również brzmi – tak.

Niech każdy zastanowi się co może zmienić i usprawnić. Czasami naprawdę nie trzeba dużo. Na początku wystarczy świadomość oraz wysłuchanie sugestii osób niepełnosprawnych. Zacznijmy od 30 minut poświęconych na obejrzenie filmu „Hear Me, See Me, Include Me”.


Jaroslaw Marciuk.
Gdańszczanin, business development manager w Word of MICE oraz konsultant i szkoleniowiec w Duolook Media. Entuzjasta social mediów dostrzegający ich zalety i wady. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem destynacji, social mediami oraz B2B influencer marketingiem. Pasjonat fotografii mobilnej, prowadzi społeczność Igers Poland. Po pięciu latach emigracji w Wielkiej Brytanii wrócił do Polski. Mieszka w Warszawie z żoną Alicją. Kontakt: DuolookMedia.com, jaroslaw@duolook.pl

CZYTAJ WIĘCEJ