Olga Krzemińska-Zasadzka

przez Think MICE

„Dobry” pracownik poszukiwany od zaraz, czyli o tym jak zostać event lub incentive managerem

 Rozmawiając z wieloma osobami z branży widzę, że zarówno w agencjach eventowych, jak i incentive niezmiennie i nieustannie poszukujemy pracowników. „Dobrych” pracowników.

Dobry, czyli jaki?

Słowo to powtarza się bardzo często w kontekście rekrutowania nowych pracowników, ale co ono właściwie oznacza? Dla mnie „dobry pracownik” to osoba posiadająca doświadczenie w zawodzie event managera, dbająca o poziom swojego wykształcenia i wiedzy w zakresie wykonywanych zadań, lubiąca się uczyć, a nade wszystko lubiąca swoją pracę. To osoba, dla której praca nie jest przykrym przymusem, ale niekończącą się przygodą. Zapewne nie przez przypadek do agencji eventowych często trafiają byli przewodniczący klas, harcerze, osoby zaangażowane w działalność przeróżnych kółek tematycznych czy organizacji studenckich. Często są to osoby lubiące angażować się w wiele aktywności, posiadające tzw. „duszę organizatora”. Do drzwi agencji incentive pukają z kolei miłośnicy podróży, piloci wycieczek, którzy marzą o tym, aby swoją pasję połączyć z pracą. I o to właśnie chodzi.

Jak zostać event managerem?

Kiedyś event managerem zostawał ten, kto „po prostu” lubił organizować wydarzenia, kto miał „to coś” co pozwalało mu na sprawne i efektywne zarządzanie imprezami. Wiedzę i doświadczenie zdobywaliśmy latami, ucząc się na własnej skórze, a nierzadko na własnych błędach. Organizowanie wydarzeń było dla nas oczywistą pracą, połączoną z realizowaniem różnorodnych pasji. 

Dzisiaj ten świat wygląda zupełnie inaczej. Istnieje wiele agencji eventowych, które specjalizują się w realizacji różnego rodzaju spotkań, a zawód event managera coraz częściej pojawia się jako bardzo ciekawa ścieżka rozwoju i kariery. 

Za każdym razem kiedy myślę o drodze, którą przebyłam jako organizatorka wydarzeń, na pierwszy plan wysuwa się kilka obszarów – moim zdaniem niezbędnych do tego, aby zostać naprawdę „dobrym” event czy incentive managerem. Są to pasja, doświadczenie i wiedza.

P jak pasja. Super jeśli posiadasz pasję, coś co poza pracą, sprawia Ci niesamowitą frajdę. Praca w agencji pozwoli Ci z pewnością rozwinąć swoje zainteresowania. Być może wyspecjalizujesz się w realizacji konkretnych wydarzeń czy wyjazdów związanych z Twoim hobby, z czymś, na czym znasz się najlepiej. 

D jak doświadczenie. Event manager, to jeden z tych zawodów, w którym doświadczenie jest na wagę złota. Żeby organizować wydarzenia, nie wystarczy przeczytać kilku książek, trzeba działać, doświadczać i próbować. Na poziomie liceum czy studiów idealnie jest rozpocząć swoją przygodę jako wolontariusz. Wiele wydarzeń, czy to muzycznych czy sportowych, poszukuje wolontariuszy do pomocy, w przeróżnych obszarach działalności. Jeśli chcesz zobaczyć, jak taka praca wygląda od środka, skontaktuj się z konkretnym organizatorem i zaproponuj mu swoją pomoc. 

W jak wiedza. Na rynku coraz częściej pojawiają się szkolenia i studia uczące pracy w zawodzie event managera, np. Studium Event Management organizowane przez Stowarzyszenie Branży Eventowej i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Ponad 80 proc. zajęć prowadzonych jest tam przez praktyków z branży. To doskonała możliwość, żeby zdobyć wiedzę ze wszystkich obszarów organizacji wydarzeń, a także poznać wiele osób, które na co dzień współpracują z wiodącymi firmami i agencjami. Poza wiedzą z zakresu organizacji wydarzeń warto zadbać o warsztat typowo „biurowy”. Niezbędna jest umiejętnoś posługiwania się programami z pakietu MS Office (Power Point, Word, Excel), aby swobodnie przygotowywać oferty i kalkulacje dla klientów.

I jak incentive. Tutaj, poza powyższymi, dodatkowo ważna będzie znajomość destynacji, obycie z podróżami, a co za tym idzie umiejętność sprawnego i kreatywnego organizowania wyjazdów (zakup biletów, rezerwacja hoteli itd.). Im więcej czasu spędziłeś na wyjazdach, tym łatwiej będzie Ci zaproponować klientowi miejsce, które warto odwiedzić, atrakcje, z których warto skorzystać. Zamiłowanie do podróży sprawi, że z radością będziesz szukał nowych możliwości i zarażał swoim optymizmem klienta. Przy tego typu wyjazdach niezbędna jest znajomość języków obcych, angielski obowiązkowo, mile widziane będą też inne języki.

Jak znaleźć pracodawcę marzeń?

Szukając miejsca, w którym chcesz rozpocząć swoją przygodę z organizacją wydarzeń, zwróć uwagę czy dana firma posiada ugruntowaną pozycję na rynku, doświadczenie w realizacji czy stałych klientów. Zrób rozeznanie, odwiedzaj branżowe spotkania (Evential, Meetings Week, Event Mix czy Event Biznes), poznawaj ludzi, rozmawiaj, pytaj. Ogłoszenia o pracę w branży zamieszczane są w wielu branżowych mediach.

Możesz również dołączyć do grupy facebook-owej „Kariera Event managera”, znajdziesz tam wiele ciekawych informacji, które mogą Ci się przydać w czasie poszukiwania pracy czy zdobywania wiedzy.

Możesz również wysłać swoje CV do kilku agencji eventowych, które zwróciły Twoją uwagę. Opowiedz, napisz im o tym, że interesuje Cię możliwość zdobywania doświadczenia w tym obszarze, w kontekście przyszłej pracy w zawodzie. Nawet jeśli na ten moment dana firma nie poszukuje pracowników, nigdy nie wiesz kiedy zacznie. Zbliżają się wakacje, to świetny moment, aby rozpocząć staż w wymarzonej agencji. Jeśli pojawią się tematy, w których mógłbyś być wsparciem, na pewno odpowiednie osoby skontaktują się z Tobą. Nie czekaj na pracę marzeń. Zacznij małymi krokami i szukaj możliwości.

Kogo szukają pracodawcy?

Zanim wybierzesz się na spotkanie o pracę, dobrze, żebyś zwrócił/-ła uwagę na kilka elementów i obszarów, które z pewnością nie umkną uwadze osoby rekrutującej.

Wiedza. Zastanów się czego oczekujesz, czy szukasz pracy na etat, a może dorywczej, czy interesuje cię konkretny obszar / rodzaj eventów. Przypomnij sobie swoje poprzednie doświadczenia zawodowe, tematy, w których rozwijałeś się czy szkoliłeś. O to wszystko zapyta Cię osoba na spotkaniu.

Dobry nastrój. Pójdź na spotkanie wypoczęty i z dobrym nastawieniem. Zrelaksuj się. Rekruter jest Ci przychylny, chciałby Cię poznać, dowiedzieć się czegoś o Twoich kompetencjach i oczekiwaniach. Opowiedz o sobie, o swoich pasjach, pomysłach i planach. Bądź sobą. Zadawaj pytania, jeśli coś Cię zainteresuje.

Odpowiedzialność, szacunek, kultura osobista i prawdomówność. To cechy, które w tym zawodzie się niesamowicie ważne. By działać efektywnie konieczna jest umiejętność nawiązywania relacji, szczerość i dobra komunikacja. Zazwyczaj będziesz pracował z mnóstwem osób, każda z nich będzie inna i będzie oczekiwała czego innego. Wszystkie te elementy trzeba połączyć w jeden dobry event.

Pokora. Wszystko wymaga czasu i determinacji. Warto jednak pamiętać, że pomimo sukcesów, które osiągamy, każdy z nas uczy się całe życie, niech to będzie początek wspaniałej przygody. Nie trzeba być gwiazdą event managementu, aby robić super rzeczy i realizować genialne projekty. Jeśli masz za sobą wiele świetnych realizacji opowiedz o nich z dumą. Unikaj jednak narzekania, przechwalania się, krytykowania innych czy obmawiania. Nikt z nas nie chciałaby pracować z osobą, która na świat i współpracowników spogląda bardzo krytycznie.

Jeśli myślisz o zawodzie event czy incentive managera – śmiało, spróbuj swoich sił. Być może będzie to początek wspaniałej, pełnej cennych doświadczeń drogi. Jeśli nie masz żadnych doświadczeń w realizacji wydarzeń, nie przejmuj się, przyjdź i powiedz o tym. Przecież w każdym momencie możesz zacząć je zdobywać. Czasem będzie szybko, może nie wszystko się uda, a za każdym rogiem będą czekały na Ciebie nowe wyzwania. Nie zatrzymuj się jednak. Z pewnością przeżyjesz mnóstwo cudownych chwil i poznasz wiele wspaniałych osób. 

Niech ta praca będzie dla Ciebie niesamowitą przygodą!

Olga Krzemińska-Zasadzka – założycielka i managing director agencji Power.  

CZYTAJ WIĘCEJ