Izabela Helbin

przez Think MICE

NO WASTE MICE – odpowiedzialni organizatorzy wydarzeń

Codziennie korzystamy z plastikowych opakowań, folii, woreczków, reklamówek. To właśnie plastik, a właściwie walka z nim jest kojarzona jako główny element polityki proekologicznej sklepów, firm, instytucji. Nie dalej jak w tym roku wprowadzono przecież nowelizację ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, zwaną ustawą torebkową. Ale problem jest o wiele szerszy, bardziej złożony i dotyka znacznie szerszego obszaru niż tylko walka z plastikowymi reklamówkami.

Działania zmierzające do ochrony środowiska, które podejmuje IKEA, są godne naśladowania – mowa oczywiście o wycofaniu słomek oraz plastikowych opakowań w sklepach tej sieci na całym świecie. Lidl w Wielkiej Brytanii wycofuje opakowania z czarnego plastiku, w których pakowane były owoce i warzywa. Czarne plastikowe opakowania są problematyczne w procesie recyklingu, ponieważ nie wykrywają ich systemy do sortowania odpadów. Sieć supermarketów twierdzi, że ten ruch pozwoli zaoszczędzić około 50 ton tego rodzaju odpadów rocznie. To także działanie, które zasługuje na pochwałę. Jednak chyba chodzi o coś więcej… Chodzi o zmianę postawy.

Jako przedstawiciele przemysłu spotkań – agencji eventowych, restauracji, hoteli, nawet jako pracownicy, którzy na co dzień drukują mnóstwo dokumentów związanych z przetargami, umowami, czy księgowością, powinniśmy zdawać sobie sprawę z faktu, że nasze działania mają realny wpływ na otoczenie, na środowisko. Materiały do produkcji wydarzeń często wykorzystywane są przecież tylko przez jeden dzień.

Dlatego też postanowiliśmy zaprosić do debaty i dyskusji na ten temat przedstawicieli krakowskiego przemysłu spotkań. W ramach naszej biznesowej inicjatywy Kraków Network zorganizowaliśmy spotkanie o tytule „NO WASTE MICE.” W jego trakcie przedstawiliśmy praktyki, które nareszcie można zacząć obserwować w krakowskich obiektach (EXPO Kraków, TAURON Arena Kraków i Centrum Kongresowe ICE Kraków). I owszem, nie zawsze były one naszymi autorskimi działaniami, jednak obserwując dostawców cateringu, scenografów podczas konferencji, agencje spoza Polski można wiele się nauczyć.

Naszym specjalnym gościem był Mateusz Zmyślony, który jest pomysłodawcą kongresu ekonomii wartości, kongresu ekonomii otwartych oczu oraz całego szeregu wydarzeń mu towarzyszących (Open Eyes Econommy Summit). Opowiedział o MGR – czyli Miejskim Gospodarstwie Rolnym, które rozwija nieopodal siedziby swojej agencji (więcej na ten temat na Facebooku Agencji Reklamowej ESKADRA – polecam szczególnie posty o kurniku, który stoi w samym środku miasta!). Z kolei Paula Fanderowska, moja zastępczyni do spraw Centrum Kongresowego ICE Kraków przedstawiła case study z organizacji w ICE Kraków wydarzenia, które długo było owiane tajemnicą – nie mogliśmy o nim wspominać, ze względu na obowiązujące nas zapisy kontraktów. Mowa o Google Developer Days.

Dziś czerpiemy z tej realizacji pełnymi garściami. Zachęcam Państwa do przeczytania listy aktywności, których podjęli się organizatorzy tego wydarzenia, by ich kongres był nie tylko jak najbardziej ekologiczny, ale także odpowiedzialny społecznie i środowiskowo w bardzo szerokim aspekcie. Mam nadzieję, że ta lista, będzie dla Państwa inspiracją do podejmowania działań w duchu NO WASTE MICE podczas kolejnych realizacji. I w żadnym wypadku proszę nie traktować tego jako reklamę. Naprawdę uważam, że w tę stronę powinniśmy zmierzać wszyscy – agencje, obiekty, hotele, restauracje i inne podmioty, które współtworzą przemysł spotkań. To my powinniśmy wyznaczać standardy. I mierzyć naprawdę wysoko.

NO WASTE MICE podczas Google Developer Days:

- recycling w cateringu: posiłki dla uczestników podawane były w lunchboxach z papieru, zapewniono bambusowe sztućce, papierowe talerze;

- zero-waste scenography: pufy i stoliki z tektury obrandowane grafiką wydarzenia po zakończeniu eventu były rozdawane – każdy uczestnik mógł wziąć je ze sobą do domu; lekkie i łatwe w demontażu elementy scenografii z poszczególnych sal również można było zabrać ze sobą do domu;

- zieleń: wszystkie rośliny, które do obiektu przywiózł organizator były w doniczkach, część z nich uczestnicy również mogli wziąć do domu, część została zwrócona do wypożyczalni; rośliny, które można było zabrać były oznaczone naklejkami „help yourself” oraz „take me home”;

- atrakcje dla uczestników: jedną z atrakcji dla uczestników w trakcie bankietu były baseny z piłeczkami. Po evencie zostały spakowane i zebrane na parkingu, a następnie przekazane bezpłatnie dla fundacji wspierającej samotne matki z dziećmi;

- przekąski „take me home”: organizator zapewniał przekąski i napoje również dla personelu technicznego. W ostatnim dniu rozłożono wszystko na stolikach z naklejką „take me home”. Gdy okazało się, że jeszcze zostało trochę nierozpakowanego jedzenia, organizator prosił o przekazanie go ochronie i serwisowi sprzątającemu z ICE Kraków z prośbą, aby wszystko zostało zjedzone lub rozdysponowane, a nie wyrzucone;

- rowery i komunikacja miejska: w materiałach promocyjnych konferencji zaznaczono miejsce i liczbę stojaków rowerowych przy ICE Kraków i zachęcano do przyjazdu na wydarzenie rowerem swoim lub miejskim; zaznaczono także gdzie znajdują się najbliższe przystanki komunikacji miejskiej

- slow life i work-life balance: zorganizowano pokój rodzica i dziecka – przewijak, krzesełko do karmienia, sofę i fotel dla matek karmiących piersią, a także pokój modlitw – przygotowany dla każdej fundamentalnej religii i przedzielony parawanami.

Izabela Helbin - dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków.

CZYTAJ WIĘCEJ