Fot. Flickr.com

Wydatki promocyjne polskich miast: na pierwszym miejscu stolica

przez Think MICE

Z raportu „Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów” wynika, że spośród wszystkich miast wojewódzkich najwięcej na promocję wydają Warszawa, Kielce i Katowice. Zaś najmniej: Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra. Za najbardziej efektywną branża uznała promocję Wrocławia. 

Autorem raportu jest Robert Stępowski, ekspert i konsultant w dziedzinie marketingu terytorialnego i personal brandingu, który od kilkunastu lat szkoli, wykłada, doradza i propaguje wiedzę marketingową, nie tylko wśród samorządów. Jest również autorem kilku książek m.in. „Marketing terytorialny. Jak zbudować i wypromować markę miejscowości?”, „Personal branding. Praktyczny poziom marki osobistej”, „Jak wygrać wybory samorządowe 2018?”, „Video marketing w mediach społecznościowych”, „City placement. Miasto w filmie. Film w mieście”, „Promocja marki. Poradnik dobrych praktyk”, „Smaki polski. Zwiedzaj Polskę ze smakiem”. Raport można pobrać bezpłatnie z serwisu www.MarketingMiejsca.com.pl

W tegorocznej edycji raportu analizie poddano budżety promocyjne aż 91 polskich samorządów (miejskich i wojewódzkich) . Dane pochodzące Ministerstwa Finansów potwierdzają, że samorządy w 2017 roku wydały na promocję rekordową kwotę niemal 719 mln zł. Rok wcześniej było to 666 mln zł, a w 2015 – 677 mln zł. Pośród najczęściej wykorzystywanych przez samorządy narzędzi promocji wciąż są eventy: kulturalno-rozrywkowe i sportowe. Istotną pozycję w budżetach promocyjnych wielu samorządów stanowią również koszty związane z wydawaniem własnych, bezpłatnych gazet i biuletynów informacyjnych.

– Zapewne ciekawym rokiem pod względem wydatków promocyjnych będzie bieżący, wyborczy rok. Największe samorządy nie zaplanowały co prawda większych budżetów, wręcz przeciwnie, większość nieco obniżyła plany budżetowe w porównaniu z rokiem 2017, ale to, czy faktycznie wydadzą na promocję mniej zobaczymy na koniec roku. Zazwyczaj w ciągu roku samorządy przynajmniej kilkukrotnie dokonują zmian w swoich budżetach – komentuje Stępowski. – Choć oficjalnie aktualni samorządowcy nie mogą finansować kampanii z budżetu to jednak dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że najwięcej zakończeń i otwarć różnego rodzaju inwestycji, koncertów oraz innych wydarzeń organizowanych przez samorządy przypada właśnie na rok wyborczy – dodaje.

Z przygotowowanej przez niego publikacji możemy dowiedzieć się również, który samorząd, zdaniem samych urzędników, promuje się najlepiej. Palmę pierwszeństwa za ostatnie dwa lata dzierży Wrocław. – Tak naprawdę Wrocław już od kilku lat spija śmietankę z tego co wypracował przez lata dzięki swoim konsekwentnym działaniom marketingowym – wyjaśnia Robert Stępowski. – To efekt silnej i rozpoznawalnej marki miejscowości, ale zapewne i ostatnich, dużych wydarzeń związanych z Europejską Stolicą Kultury, czy ubiegłorocznym igrzyskami The World Games – dodaje ekspert. 

Źródło: materiały prasowe, oprac. kos


Leave your comments

Comments

  • No comments found